Algemene voorwaarden
De algemene voorwaarden die van toepassing zijn op het gebruik van Pergas. Door een opdrachtaanvraag te plaatsen gaat u akkoord met het volgende.
Artikel 1. In deze algemene voorwaarden wordt verstaan onder:
- Wij/ons: Pergas Construction Services Company, gevestigd te Amsterdam, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder nummer 93162146 en te bereiken via onze site pergas.nl.
- U/Uw: de natuurlijke of rechtspersoon die als opdrachtgever gebruik maakt van Pergas om een vakman te vinden.
- Professioneel: de freelancer of andere rechtspersoon die uw opdrachtaanvraag bevestigt en de opdrachten uitvoert.
- Overeenkomst: de overeenkomst die ontstaat tussen u - de opdrachtgever - en de vakman doordat u via Pergas de opdracht geeft aan een vakman om een opdracht uit te voeren.
Artikel 2. Wat is Pergas?
- Wij hebben de website pergas.nl voor u opgezet om ervoor te zorgen dat u snel en direct maak een afspraak met een vakman voor een klus in en om het huis.
- Op onze site hebben we klussen geselecteerd die u kunt laten uitvoeren. We tonen alle prijzen inclusief BTW. De tarieven die we tonen zijn altijd exclusief eventuele materialen en andere bijkomende kosten, tenzij anders vermeld.
- Bij het selecteren van een klus vult u uw gegevens in, zodat de vakman die u komt helpen het juiste adres en telefoonnummer heeft.
- Wij geven uw gegevens alleen vrij aan de vakman die uw klus gaat uitvoeren. Anders delen we uw gegevens niet.
- Op het moment dat u uw aanvraag indient, zijn deze voorwaarden van toepassing. Zodra uw klusaanvraag is bevestigd, ontstaat er een contract tussen de vakman en u - de opdrachtgever - om de klus uit te voeren. U gaat ook een betalingsverplichting aan met Pergas voor de betaling van de factuur die u ontvangt na het bezoek van de vakman.
- Zodra een vakman uw klusaanvraag accepteert, ontvangt u een bevestiging van de afspraak per e-mail.
- Wij doen ons best om een vakman te vinden voor de tijden (dag en tijd) die u in uw klusaanvraag invoert. Helaas is dit niet altijd mogelijk. Soms zijn alle vakmensen te druk en zijn de lege plekken in de agenda schaars. Wij zullen u per e-mail op de hoogte stellen.
Artikel 3. Wat zijn de kosten?
- Voordat u een professional boekt, tonen wij actuele prijzen voor alle klussen. Afhankelijk van het type klus tonen wij een uurtarief, een vaste prijs, vierkante meterprijs of een prijs per meter. Alle tarieven zijn inclusief BTW. Materialen, parkeerkosten en eventuele andere kosten zijn nooit inbegrepen, tenzij specifiek vermeld.
- Als u de materialen niet zelf aanschaft, wordt er door Pergas een toeslag van 15% over de materiaalkosten in rekening gebracht. Als de vakman ter plaatse komt en ter plekke ontdekt dat er materialen nodig zijn waarvan hij niet op de hoogte was, kan hij kosten in rekening brengen voor de tijd die is besteed aan het kopen en ophalen van materialen.
- Sommige klussen worden aangeboden als "vaste prijs" klussen. U mag er dan vanuit gaan dat de klus voor dat bedrag wordt gedaan. Het kan voorkomen dat een dergelijke klus duurder wordt, bijvoorbeeld omdat de werkelijke situatie niet overeenkomt met de beschrijving of omdat er meerwerk nodig is. Het is belangrijk dat de vakman u hierover informeert en uitlegt waarom het duurder is. Als opdrachtgever moet u ook altijd de vinger aan de pols houden en uzelf informeren. Zo komt u niet voor verrassingen te staan.
- Prijzen kunnen van dag tot dag en op elk moment variëren en het bedrag is afhankelijk van wanneer u geholpen wilt worden. Wilt u dezelfde dag (spoed), morgen, in het weekend of 's avonds geholpen worden, dan betaalt u doorgaans meer. Pergas is gerechtigd de op de website getoonde tarieven op elk moment te wijzigen. Dit kan gebeuren bij extreme drukte.
- Pergas is geen vergelijkingssite waar u vrijblijvend offertes kunt aanvragen. Bij ons maakt u direct een afspraak om een klus uit te voeren tegen een vast tarief op het tijdstip dat u het beste uitkomt. Een expert besteedt tijd (en dus geld) aan het opstellen van een professionele offerte. De professional mag €50 in rekening brengen voor de tijd die hij besteedt aan het bezoeken van u, het beoordelen van de situatie en het opstellen van een offerte. Als u een gratis offerte wilt, vermeld dit dan expliciet in de beschrijving. Zo kunnen professionals zelf beslissen of ze willen reageren of niet.
- Wij rekenen geen voorrijkosten. Wij rekenen echter wel een servicevergoeding na het voltooien van een klus. Het toepasselijke tarief wordt weergegeven voordat u uw aanvraag verzendt. Deze servicevergoeding dekt de kosten die wij maken om u zo snel mogelijk te helpen een professional te vinden. Als de gevraagde klus niet kan worden uitgevoerd vanwege externe factoren, maar een professional onderzoek heeft gedaan, kan hij een onderzoeksfactuur uitschrijven van €50 + de toepasselijke servicevergoeding en het garantiepakket (indien gekozen).
Artikel 4. Betalingen
- Na afronding van de klus maakt de vakman een factuur op. Deze ontvang je per mail. Je betaalt de factuur direct na afronding van de klus via de QR-code op de app of via de iDeal-betaallink in de mail. Mocht je geen directe betaling ontvangen, dan dien je de factuur binnen 4 dagen na afronding van de klus aan Pergas te betalen. Pergas houdt het ontvangen bedrag minimaal 14 dagen vast voordat het aan de vakman wordt uitbetaald. Zo weten we zeker dat de klus daadwerkelijk goed is uitgevoerd.
- Directe betaling aan de vakman is niet toegestaan.
- Je hebt alleen recht op garantie, ondersteuning en bemiddeling door ons wanneer de factuur aan Pergas is betaald. Ook wanneer je extra werkzaamheden laat uitvoeren buiten (het platform van) Pergas verlies je het recht op garantie.
- Als opdrachtgever heb je alleen recht op tijdelijke opschorting van betaling als je van mening bent dat de klus niet goed is uitgevoerd. Laat dit zo spoedig mogelijk en in ieder geval binnen 72 uur na ontvangst van de factuur weten. Geef daarbij duidelijk aan waarom de betaling wordt opgeschort. Een vakman moet altijd de mogelijkheid krijgen om het werk te inspecteren, zodat hij kan bepalen of er daadwerkelijk gebrekkig werk is uitgevoerd en hoe dit kan worden hersteld.
- De minimale afname is altijd 1 uur arbeid, ook als de klus binnen het uur is geklaard. Zonder deze minimale afname loont het niet om een vakman bij u langs te laten komen, zelfs niet voor kleinere klussen.
- Degene die de aanvraag indient, wordt door ons beschouwd als de opdrachtgever en is daarom altijd verantwoordelijk voor tijdige betaling.
Artikel 5. Een afspraak of aanvraag annuleren
- Zolang uw aanvraag niet is geaccepteerd door een vakman, kunt u deze kosteloos annuleren. U kunt dit zelf doen via de boekingspagina voor uw klus. U kunt deze pagina bereiken via de link in de e-mail die u van ons ontvangt.
- Voor alle geaccepteerde (bevestigde) opdrachten geldt:
- Tot 48 uur voor aanvang van de opdracht kunt u altijd kosteloos annuleren via de boekingspagina.
- Binnen 48 uur voor aanvang van de opdracht betaalt u een kleine vergoeding. Dit komt neer op de geldende servicekosten die Pergas u in rekening brengt.
- Indien de vakman al onderweg is of voor een gesloten deur staat, wordt er een onkostenvergoeding van €30,- incl. BTW plus de servicekosten voor het gebruik van Pergas in rekening gebracht.
- Een geaccepteerde (bevestigde) spoedopdracht voor vandaag of morgen kan nooit kosteloos worden geannuleerd. Dit komt omdat de vakman al kosten heeft gemaakt ter voorbereiding op de klus en voor het vervoer naar de locatie voor de klus.
Artikel 6. Problemen of klachten melden
- Pergas doet er alles aan om u zo goed mogelijk te helpen. Ook vragen wij de aangesloten vakmensen om elke klus naar volle tevredenheid uit te voeren. Helaas is het nooit uit te sluiten dat er iets niet goed gaat.
- Mocht u als klant een klacht hebben over Pergas en de dienstverlening die wij leveren - het vinden van een vakman voor uw klus - dan kunt u dit melden via het online klachtenformulier of per e-mail.
- Mocht de klacht betrekking hebben op de kwaliteit van het geleverde werk, dan dient u de klacht altijd eerst voor te leggen aan de vakman (contactgegevens staan in de e-mails die u ontvangt). Mocht de klacht niet naar tevredenheid worden opgelost, dan kunt u Pergas inschakelen voor advies en bemiddeling. Houdt u hierbij rekening met het volgende:
- Wij kunnen een andere vakman ter plaatse vragen om met eigen ogen te zien wat er aan de hand is. Er moet daadwerkelijk sprake zijn van grove nalatigheid of schade tijdens de werkzaamheden door de vakman.
- U geeft de eerste vakman de kans om het probleem alsnog voor u op te lossen. Een vakman heeft altijd recht op een tweede kans. Dat is wettelijk bepaald. Geef de vakman altijd de kans om de klus naar uw tevredenheid af te maken. Als u in de tussentijd een andere partij het probleem laat oplossen of de vakman rechtstreeks (buiten het Pergas-platform om) heeft betaald, kunnen wij geen rol meer spelen bij de reparatie of eventuele (terug)betaling. Wij kunnen dan nooit achterhalen wat er is gebeurd.
- Als de vakman schade heeft veroorzaakt, kunt u hem aansprakelijk stellen tot het bedrag dat zijn aansprakelijkheidsverzekering dekt. Maar niet hoger dan de directe geleden schade. Pergas vertelt de vakman niet hoe hij zijn werk moet doen. Als u twijfelt aan zijn kunnen, breek dan direct het werk af en neem contact met ons op. Wij zullen dan samen met u naar een oplossing zoeken.
Artikel 7. Overige zaken
- Na volledige afronding van de klus heeft u de mogelijkheid om een beoordeling van de vakman in te dienen. Wij zijn daar erg blij mee en we kunnen uw beoordeling zelfs buiten onze website plaatsen. Omdat we er trots op zijn, of omdat we er lering uit kunnen trekken. Wanneer u een beoordeling plaatst, geeft u ons toestemming om uw beoordeling te gebruiken op pergas.nl en andere plekken (voor promotionele doeleinden).
- Wij gaan ervan uit dat u een eerlijke beoordeling indient. Bij twijfel of bij onacceptabel taalgebruik kunnen wij uw beoordeling niet toestaan. Op basis van klantbeoordelingen bepalen wij of wij vakmanwerkzaamheden (kunnen) blijven aanbieden.
- Wij verbeteren onze website voortdurend. Onze site kan daarom op elk moment veranderen en is misschien niet eens voor iedereen hetzelfde.
- Om onze website te verbeteren, verzamelen wij gegevens. Dat doen wij met (first party) cookies. In principe weten wij niet wie u bent, maar wel wat u op onze website doet. Dit doen wij voor alle bezoekers. Zo krijgen wij een goed inzicht in hoe onze website wordt gebruikt.
- Als u gegevens bij ons invoert voor het versturen van uw opdracht, heeft u altijd de mogelijkheid om deze te laten wijzigen of zelfs te laten verwijderen.
- De informatie op onze website wordt met grote zorg samengesteld en onderhouden. Ondanks onze zorg kan het voorkomen dat u typografische fouten aantreft. Wij aanvaarden geen aansprakelijkheid voor dergelijke fouten. Alle informatie op onze websites is dan ook onder voorbehoud van druk- en typefouten.
- Op onze algemene voorwaarden is het Nederlands recht van toepassing.
- Indien een van de artikelen ongeldig zou zijn, betekent dit niet automatisch dat alle artikelen als ongeldig kunnen worden beschouwd.
- Pergas kan de algemene voorwaarden te allen tijde wijzigen en is ook gerechtigd om deze wijzigingen door te voeren.
- Mocht er zich een situatie voordoen die niet in onze algemene voorwaarden is beschreven, dan is te allen tijde het Nederlands recht van toepassing. We hopen dat het niet gebeurt, maar als we elkaar voor de rechter moeten zien, zal dat in Amsterdam zijn.
- Als u vragen hebt over deze algemene voorwaarden, stel ze gerust. Ga daarvoor naar onze site.